Kunskapsnavet
Tankesmedjan
Reflektioner om teknikens roll i arbete och lärande
-
Algoritmens dom: Har vi glömt människan i jakten på den perfekta kandidaten?
Jakten på den perfekta kandidaten verkar ha blivit en teknisk kapplöpning där automatisering och AI lovar att ge oss objektivitet och fördomsfri rekrytering. Vi står än så länge i början av denna utveckling, men trenden kanske är oundviklig. Men tänk om vi har börjat ställa fel frågor? Detta är en reflektion av hur en övertro […]
-
Varför pedagogiken måste styra tekniken- inte tvärtom
I dagens digitaliserade värld är det lätt att bli bländad av ny teknik. Smarta system, AI-driven inlärning och virtual reality lockar med sina möjligheter. Men alltför ofta ser vi organisationer som hamnar i fällan att låta tekniken styra det pedagogiska arbetet, istället för tvärtom. Låt mig förklara varför detta är problematiskt och hur vi kan […]
-
Framtidens IKT-pedagog- nya utmaningar och möjligheter
Det snurrar snabbt i teknikvärlden just nu, eller hur? Som IKT-pedagog känner jag både spänning och viss nervositet inför framtiden. Vad kommer egentligen att hända med vår roll under de kommande åren? Låt mig dela några tankar om hur jag ser på utvecklingen och vilka färdigheter som kommer bli allt viktigare. AI förändrar spelplanen – […]
-
AI-revolutionen i klassrummet: Vems revolution är det egentligen?
Artificiell intelligens håller på att omvandla utbildningslandskapet i grunden. Som pedagog och IT-pedagog ser jag dagligen hur AI presenteras som lösningen på många av utbildningens utmaningar. Men vi behöver ställa oss kritiska frågor: Vem definierar vad som är ”förbättring”? Vilka röster hörs när framtidens klassrum planeras? Den omedelbara framtiden (1-2 år) Personaliserad inlärning blir verklighet – […]